Wednesday 11 September 2013

Apalah kau ni, asyik main game je, macam bebudak, sia-sia main game ni tau

Ha...! Ada sapa-sapa pernah dengar statement ni? Zaman aku kecik2 dulu, baru kenal game Micro Genius dengan Nintendo lama, statement ni memang popular. Tapi statement ni dulu lagi pedas dari sekarang. Sebagai contoh "Apa ni main game je, bukan boleh carik kerja." atau lagi power ayat, "main je la game hari2, jadi bodoh ko nanti"

Tu dia! Pedas lagi memedaskan (ada ke ayat ni?). Dalam erti kata lain, main game ni memang takde future lah. Tu masa tahun 80an dan 90an, orang masih nampak game sebagai satu riadah (cewah) yang sia2. Cuma yang menjadi persoalan, setelah hampir 30 tahun dari masa aku mula2 kenal permainan video ni, sampailah sekarang, statement ni masih lagi berkumandang, malah jadi isu hangat dan masalah sosial lagi. Hah, macam mana pulak boleh jadi macam tu? Dari satu mesin dan perisian yang tidak bersalah menjurus ke arah masalah sosial pulak, biar betik!?

Bukan game masalahnya, tapi pandangan masyarakat terhadap game itu sendiri, lebih2 lagi orang Melayu (mintak maaf la, tapi memang betul) dan juga kawalan ibu bapa itu sendiri. Satu sifat default orang melayu, yang aku rasa aku sendiri ada ialah, kita tak salah, benda lain atau orang lain yang salah. Tak percaya, contoh paling senang, tengah jalan2 bersantai, tersepak batu, mulut kita dengan pantas akan berkata, "bodoh punya batu" aik, batu yang kene marah. Satu lagi contoh, tengah drive kereta, tak bagi signal, potong orang lain, kita kene hon, spontan kita jawab, "Bodoh, aku pun bayar road tax la". Padahal terang2 kita salah. Eh, dah jauh melalut ni, back to the point.

Jadi isu dia sekarang, game tu salah ke tak? Ok, aku bercakap, atau lebih tepat menaip berdasarkan pengalaman aku sendiri. Aku 110% kata game tak salah, tapi yang salah bila orang yang main tu yang buat salah, eh berapa banyak salah daaa. Betul, kalau kita dah main game, sampai lupa makan, lupa solat, mandi pun tak, kadang2 taik mata berselepet lagi, itu memang dah tak betul la. Kawalan itu penting.

Aku membesar dengan main game. Walaupun mak ayah aku belikan Micro Genius ni dulu, sampai 2 - 3 kali sebab cepat benar rosaknya, yela adik beradik ramai, memang berebut la nak main, tapi mereka kawal masa kami. Bila boleh main, bila tak boleh, suruh kami makan dulu, atau buat kerja sekolah. Kadang2 emak sampai sorok game ni, sebab aku dah mula malas nak buat kerja sekolah, kene rotan lagi. Itu baru betul, kene ada kawalan. Teringat aku sanggup bangun pukul 2 pagi semata mata nak main game, hahaha. Itu masa dulu, 80 an & 90 an.

Itu dulu, sekarang dah lain, main game guna komputer, atau console generasi baru. Budaya gaming sekarang pun dah lain. Sekarang ada cyber cafe, arcade pun besar2 belaka, tapi pandangan dan persepsi masyarakat masih susah lagi untuk berubah. Kalau sebut je hobi main game, mesti ada suara sumbang yang berkata, macam bebudak main game. Aihhh, tak tau pakcik nak cakap camno lagi. Tapi yang pasti, kami2 yang main game ni kan:-

1. Dah tentu2 tak buang masa lepak2 kat shopping kompleks
2. Dah tentu2 tak kacau orang tido malam2 dengan merempit
3. Dah tentu2 tak rompak atau ragut orang sebab kami sibuk nak level up
4. Dah tentu2 ada kat rumah 24/7 depan anak bini, mereka pun tak risau
5. Dah tentu2 kami tak menyusahkan masyarakat sekeliling.

Khas kepada mereka2 yang pandang serong pada kami2 yang main game ni, satu je soalan aku nak tanya. Korang pernah tengok dalam berita, gamer kena tangkap sebab meragut, merempit atau lain2 gejala sosial?


No comments:

Post a Comment